Dag 14 en 15:Nee, toch alleen 14 -> Toledo te voet - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Margreet Wim - WaarBenJij.nu Dag 14 en 15:Nee, toch alleen 14 -> Toledo te voet - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Margreet Wim - WaarBenJij.nu

Dag 14 en 15:Nee, toch alleen 14 -> Toledo te voet

Blijf op de hoogte en volg Margreet Wim

21 Juni 2014 | Spanje, Toledo

Zaterdag 21 juni

Waarom toch alleen 14. Het was de intentie dag 14 en 15 (beide in Toledo) in ene te beschrijven. Maar dag 14 heeft toch teveel geëist van beide. Dus de citytourbus gaat niet door. We vroegen ons ook af wat die nog meer zou laten zien dan we zelf al belopen hebben…. De avondfoto’s van de verlichte stad doen we dan wel dag 15. Verder is die dag we heel relaxed verlopen. (lees dag 15)

Ok, dag 14 ->The day that they climbed and dropped……
We staan redelijke tijd op. Het is maar 20 min naar de stad daarom tijd zat voor een goed ontbijt.
We nemen bus L (linea) 1 die brengt ons zowat midden in de stad op een altijd drukbezochte plein (Plaza Zodocover).
Zo eerst effe een bakkie. Oei dat is schrikken. Hier kost een cortade meer dan we normaal voor ééntje + een solo kwijt zijn. Tja een meer toeristische omgeving en dan krijg je dat.
Daarna na de Spaanse VVV en een kaartje kopen voor de entrée van de Kathedraal. Met Engelse gids. Dat was nou zonde van de extra € 4p/p. Doen we niet meer. Gaan volgende keer lekker op eigen houtje (c.q. wandelstok) de kerken verkennen. Die achtergronden en verhalen hoe ze gebouwd zijn is leuk voor dat moment, maar buiten ben je het al weer kwijt en blijven alleen de indrukken achter. Maar ook hier komt het fenomeen “te veel andere referentie” om de hoek kijken. Best een mooie kathedraal, maar we hebben mooiere gezien.
Omdat het goed gaat stelde Margreet voor enkele dingen te gaan bekijken. Dan terug naar huis en bijkomen en dan weer ‘s avonds terug te gaan voor een happie eten en foto’s te maken van een verlicht Toledo.
Dan doen we dus.
Nog een stukje joodse wijk. Het “El Greco” museum, hoe belangrijk de man ook mag geweest zijn, het is niet onze smaak dus laten we die voor wat het is. Want de werken die we gezien hebben in de Kathedraal en de kerk van Sante Tomé vonden we niet geweldig.
Busje 2 naar huis. Een eigen DE-bakkie gezet. Margreet naar bed om te rusten en ik op het bakon nog genieten van de late middag zon.
Rond 19.30 de bus weer naar het bekende plein. Jeetje wat werd het druk in die bus. En een bus vol Spanjaarden lijkt net op de sketch van Bert Visscher als oude man: http://humortv.vara.nl/ca.27572.oude-man.html wat een lawaai maken die Spanjolen zeg
Het is zaterdagavond, nog steeds 33 °C (wat moet je dan binnendoen hè!), Spanjaarden leven ‘s avonds buiten en het was natuurlijk de Corpus Christi week t/m 22 juni. Dan is er elke avond wel een festiviteit, concert o.i.d.
Nu richting de kathedraal en onderweg een happie gegeten. Pff hebben we net het “voorgerecht” op (was al een maaltijd op zich) komt de beste man al met het hoofdgerecht aan. Voor mij was dat Hert met (op aanraden) de saus. Dat gaat mijn maagje niet redden. Even rechtopzitten en wachten. Langzaam beginnen aan het heerlijke (pleuruitelkaar) draadjesvlees met inderdaad een heerlijke saus. En dan is het jammer dat je van te voren weet dat je wat moet gaan laten staan. Enfin, geniet van wat je kan eten en baal niet van wat je niet kan eten…. Hmmm das wel filosofisch zeg!
De camarero gecomplimenteerd met de maaltijd en gezegd dat hij te mucho rapido de zaken doorgeeft. De postres (desert) mag wel even wachten.
Achteraf bleken dat hele kleine, maar toch na een 20 min smaakte die best en was er weer een beetje ruimte. Vreemde bar, want koffie deden ze niet aan. Ook niet aan Creditcards. Gelukkig hadden we nog wel wat contant.
Nu maar verlichtte objecten gaan kijken en proberen te fotograferen. Sommige zijn geluk en andere weer niet. Zie foto’s
Naar het busstation (daar kwamen aan de praat met een Italiaanse jongen die voor zijn studie (Spaans) hier 4 maanden was.), het was inmiddels rond middernacht, en volop drukte overal. Zo druk dat bij het vertrek de bus in de file kwam om de oude binnenstad uit te komen.
Het was een leuke, energieke, vermoeiende topdag. Morgen weer…….. toch niet, want Margreet was achteraf (bleek ‘s morgens na een naggie slapen) totalloss ;-).
Tot morgen of eigenlijk hallo, want het is al die volgende dag bij het intikken van de tekst

• 27 Juni 2014 - 13:04

Wilma:

Hallootjes,

Wat een verhalen weer. Leuk om te lezen.
    Jullie lopen wat af :-)
    Mooie foto's ook. En die churros, hmm zo lekker! Gelukkig kan je die hier tegenwoordig ook overal kopen :-)

Jullie krijgen de hartelijke groeten van jullie plantjes. Het gaat best goed met ze, op een kleintje in huis na, die krijgt nu extra zorg in de ziekenboeg :-)

Xx