Dag 6 ->Valencia 1 - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Margreet Wim - WaarBenJij.nu Dag 6 ->Valencia 1 - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Margreet Wim - WaarBenJij.nu

Dag 6 ->Valencia 1

Blijf op de hoogte en volg Margreet Wim

13 Juni 2014 | Spanje, Valencia

Vrijdag 13 juni

Vanavond 21.00 uur Spanje – Nederland. Uitslag inmiddels bekend. Voor mij een complete,wel prettige, verrassing, zoals voor de meeste lijkt mij. Behalve natuurlijk voor die eikel met zijn ik, ik, ik, ik en mijn verdienste e.d. Ok, het werkt en laten we hopen op een mooie wedstrijd wordt 13 juli….. want dat zij hij ook we voorxien hebben.
Dus wel op tijd thuis zijn.
Hoe gaan we naar Valencia. Uiteraard met de auto, maar dan? Om in de oude stad te komen heb je 3 mogelijkheden.
Auto ergens aan de rand van de stad parkeren en met de metro (best een groot lijnennet).
Prijs € 16 + een metrokaart heen en weer.
Of ergens de bus pakken en dan het oude centrum in.
Prijs ongeveer hetzelfde + 2 buskaartjes en gedoe in de bus met het nog steeds stroeve Spaans
Of met de auto de drukte trotseren en in het centrum parkeren.
Prijs ± € 20 en meteen midden in de stad.
Aangezien er toch al (misschien te)veel gelopen moet worden, wilden we geen beslommeringen met in en uit de bus c.q. metro (evt. geen zitplaasten e.d.) Dus lekker voor de laatste mogelijkheid gekozen en met 4 ogen, 2 gezonde verstanden en een Tomtom moeten we die stad gewoon aankunnen.
En dat was ook zo. Daarbij rekeninghoudend dat de parkeergarage die we hadden geprogrammeerd “toevallig” gesloten was. We wilde bij de El Mercado Central Valencia (de oudste overdekte markthal in Europa) parkeren. Dus al rijdend, doordouwend en rijden zoals de Spanjaarden dat zelf doen een andere garage in de Tomtom gezet en….. hoppa gelukt!!!!
Midden in het oude centrum onder een (hangouderen)pleintje en het koste achteraf € 16,70. Niet goedkoop, maar tja dat betaal je in Nederland ook in een grote stad.
Eerst uiteraard de Mercado in. Best wel groot ja en alleen maar voedsel: Vis, heel veel groenten en fruit, vlees enz. Lekker mooie donkere paarse kersen en grote volle sinaasappelen gekocht. In de auto gelegd die was toch dichtbij.
Beetje rondgelopen en een glaasje Horchata (een specifiek Valenciaans amandeldrankje) + 2 farton (soort zachte broodstokjes met daarop geleisuiker). Het drankje schijnt goed tegen de dorst te zijn. Margreet vond het niet bijzonder tot niet lekker en mij smaakte het wel. Tegen de dorst? Ach met 35°C heb je gewoon altijd dorst en moet je gewoon veel drinken.
Nu maar het oude centrum gaan verkennen. Maar eerst even naar en Farmacia voor een (hoest)drankje voor Margreet (de pilletjes waren op) want die bleef maar kuchen en hoesten. Met deze warmte is dat niet echt fijn.
En nu gaan we een route lopen langs allerlei “hoogte punten”. Het eerste gedeelte viel ons eerlijks gezegd en beetje tegen. Misschien komt het dat we al zoveel Spaanse steden hebben bezocht en we teveel vergelijkingsmateriaal hebben. Maar aan het einde van de dag komen we toch terecht in een mooier en schoner gedeelte. O.a. een mooie fontein op een plein.
Eigenlijk zouden we de 2e dag Valencia een deel van de 9 km lange stadstuin gaan bekijken, maar we waren toch in de buurt…..dus maar even de weg oversteken en de tuin in. Dat was vroeger tot 1957 na een hevige overstroming de rivier de Turia. Die hebben ze toen afgesloten en onder de stad laten lopen en het noordelijke gedeelte leeg gelaten. Planning was een snelweg, maar in de jaren 80 is dat dus een heeeeeeele lange tuin geworden.
Na het weer terug oversteken van de weg lopen door de toegangspoort de Torres de Serranos een andere gedeelte van de oude binnenstad in. Zoals gezegd een stuk leuker om door te lopen.
De magen (hoe klein ook sommige) begonnen te knorren. En het was Siestatijd, dus neerploffen en lekker eten.
Een leuk (lunch)menuurtje gekozen. Vooraf wat huisgemaakte paté met toast, 2 tapas (leek weinig maar was meer dan voldoende voor ons en daarna nog echte Valenciaanse Paella (eigenlijk komt de Paella hier vandaan). Dat is Paella zonder vis. Alleen kip en konijn. Lekker Miguelletje erbij en achteraf nog een Muscaatje van de zaak. En afsluitend een Cortado en Espresso. Zo kunnen we weer verder.
Al wandelend begint Margreet toch wel moe te worden. Niet forceren, dus nemen we de kortste weg naar de parkeergarage. Tom tom instellen, blik op oneindig en de drukken 6 baanswegen in de stad gaan berijden….
Thuis gekomen was eten niet meer nodig, want we zaten nog vol van de lunch.
21.00 uur voor de buis en een biertje en chips was voldoende en dan genietuhhhhh
Nog wat langer opgebleven om verslagen te schrijven, want morgen hoeven we er niet vroeg uit. Dat is het een balansdag (zo noemen we die na een intensieve dag) en doen we dus helemaal geen ene ru…….. ;-)

Oh ja, de zon was eer ook weer de hele dag: ± 34 graden
en die Oranje polo was puuuuur toeval

• 16 Juni 2014 - 16:16

Wilma:

Lang verhaal en leuke (mooie) foto's.
    Poeh wat een kleine lettertjes heeft dat waarbenjij.nu, of ben ik toe aan een nieuwe bril? :-)